zaterdag 18 augustus 2012

Een dependance van de Utrechtsche manege in Baarn

Bauke Kamstra bij de "dependance van de Utrechtsche manege in Baarn"
Is dit geen prachtige foto? Geen Baarnaar hoor, dit is Bauke Kamstra. Aan de naam merkt u wel dat hij uit het noorden des lands komt. Bauke Kamstra is geboren op 22 mei 1872 in Sneek, als zoon van Koenraad Kamstra en Christina Anna Beverwijk. Hij trouwde op 3 februari 1897 in Amersfoort met de Amersfoortse Maria Renes. Het echtpaar ging in Utrecht wonen.

Als het geen Baarnaar is, waarom dan deze foto toch in ons weblog geplaatst? Ik zal het uitleggen. Bauke's jongere zusje Stijntje trouwde met Jan Boelens en vestigde zich aan Eemnesserweg 44 in Baarn. Of Bauke ook in Baarn gewoond heeft is me niet bekend, maar deze foto is in ieder geval in Baarn gemaakt. En dat zorgt ook gelijk voor een raadsel. Achterop de foto staat navolgende tekst geschreven:

Oom Bauke, dependance Utrechtsche manege in Baarn knipte ons jongens met de paardeschaar.

Dat oom Bauke de jongens met een paardenschaar knipte is grappig, maar nog geen reden om de foto hier te plaatsen. Het gaat mij om "Dependance Utrechtsche manege in Baarn". Daar heb ik nog nooit van gehoord. U wel? Kan iemand mij daar meer over vertellen? Waar was die manege te vinden?

Bauke Kamstra (1872-1929)
We hebben nog een mooie foto waar Bauke Kamstra op afgebeeld staat. Achterop deze foto is geen plaatsaanduiding, maar de foto is gemaakt door J. Coerdes, Eemnesserweg 46, Baarn, buurman van zus Stijntje Kamstra dus. Coerdes had zijn atelier in een houten gebouwtje achter Villa Vijverhof. Hij werkte vanaf 1915 in Baarn. Als ik de foto's zou moeten dateren, dan zou ik rond 1920 uitkomen, denkt u niet? Het is dus aannemelijk dat ook die foto in de bossen van Baarn genomen is. En zo niet, dan is het evengoed een leuk plaatje om naar te kijken toch?

Met dank aan dhr. R. Boelens, Ter Aar voor de foto's.



Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op Facebook en Twitter.