woensdag 13 februari 2013

De Bree, kunstschilder (2)

Nou, dat heb ik geweten. Na onze oproep voor meer informatie over schilder G. de Bree stroomde de mailbox vol. Tijd voor een update dus.

Gijsbert de Bree (1875-1962)
Toen ik de oproep plaatste wist ik alleen dat een schilderijtje gemaakt was door G. de Bree die bij B. Breunesse in huis woonde op Eikenweg 1 in Baarn. Nog dezelfde dag kreeg ik van Anja Laurijsen de tip dat het ging om Gijsbert de Bree, geboren 25 november 1875 in Breukelen-Nijenrode als zoon van Albert de Bree en Antje van de Bovenkamp. Kunstschilder was niet zijn beroep, hij was huisschilder. In 1904 trouwde hij in Breukelen-St. Pieters met Cornelia Maria van Dijk (1883-1946). Gijsbert woonde de laatste jaren van zijn leven in huis bij zijn dochter Willemijntje de Bree die met Bart Breunesse getrouwd was en aan de Eikenweg nummer 1 in Baarn woonde.

Uit de vele reacties die ik daarna kreeg bleek dat dit inderdaat deze Gijsbert de Bree was. Als klap op de vuurpijl kreeg ik deze week een mailtje van dhr. R. Breunesse uit Baarn, kleinzoon van 'onze' Gijsbert de Bree. Het beeldmateriaal dat ik in dit artikel gebruik heb ik van hem mogen ontvangen, waarvoor dank natuurlijk! Dhr. Breunesse kon ons vertellen dat Gijsbert op 20 januari 1962 op 86-jarige leeftijd overleden is. Hij was al sinds 1946 weduwnaar.

Dhr. Breunesse schreef dat er van Gijsbert de Bree nog vele kunstwerken in de familie aanwezig is. Hij stuurde ons ook een geschilderd houten paneeltje en een pentekening van zijn hand. Inderdaad woonde Gijsbert aan het eind van zijn leven in huis bij dochter Willemijntje de Bree en haar echtgenote Bart Breunesse, loodgieter aan de Eikenweg.
Links Gijsbert de Bree (1875-1962), rechts zijn dochter Willemijntje de Bree (1909-2000), zij was met Bart Breunesse, de loodgieter getrouwd. In het midden kleindochter Iske Yvonne Breunesse.

Een schilderij op een houten paneel van Gijsbert de Bree.
Dhr. D.H. Werner uit Culemborg schreef dat hij vroeger in de Veldheimweg in Baarn woonde. In die tijd (1937) woonde Gijsbert de Bree daar ook met zijn gezin, ongeveer tegenover Van Buuren, de expediteur. Dhr. Werner kende ook twee van zijn kinderen die ongeveer net zo oud waren als hij, Gijs en Johanna de Bree.

Een pentekening van de hand van Gijsbert de Bree.






Mevr. J. Breunesse-Onclin, gehuwd met dhr. A. Breunesse, loodgieter, woont nog steeds op de Eikenweg nummer 1. Ook zij liet weten dat Gijsbert de Bree de opa van haar echtgenoot was. Hij woonde de laatste jaren in de voorkamer op Eikenweg 1. Het waren oorspronkelijk twee kamers. Hij schilderde in de serre. Gijsbert heeft heel veel geschilderd en er is veel in bezit bij de familie De Bree, maar ook in de familie Breunesse. In het huis aan de Veldheimweg, waar de huisschilder Gijsbert de Bree oorspronkelijk woonde, woont nog steeds een kleindochter Betty de Bree.

Met dank aan dhr. R. Breunesse, Baarn voor het ter beschikking stellen van het beeldmateriaal in dit artikel.






Update 4-3-2013
Vandaag ontving ik een berichtje van mevr. G. van Osnabruggen-De Bree, kleindochter van Gijsbert de Bree. Het bericht spreekt voor zich. Tevens stuurde ze wat foto's van schilderijen van haar grootvader toe.



Met veel plezier heb ik uw nieuwsbrieven gevolgd en zie nu dat u zelfs met mijn familie bezig bent, wat leuk. Ik ben namelijk een kleindochter van Gijsbert de Bree, mijn vader was zijn oudste zoon Albert. Mijn naam is Greet van Ossenbruggen-de Bree en woon in Nieuw Zeeland. Wat jaren geleden kwam ik uw adres tegen toen ik op zoek was naar het een en ander over Baarn en heb van die dag af, uw schrijven gevolgd.


Mijn opa kwam met zijn gezin in Baarn wonen aan het eind van de Laanstraat vroeger en is daarna naar Veldheimweg 27 verhuisd, waar hij een werkplaats heeft gebouwd en mijn vader, Albert, de eerste steen van heeft gelegd. Mijn jongere zus Bettie, woont daar nog steeds en zou het misschien wel leuk zijn om contact met haar op te nemen, want zij houdt alles van de familie aardig bij.Wij woonden vroeger ook in Breukelen, waar mijn vader een schildersbedrijfje had en hebben we met plezier gewoond. Maar in de oorlog zijn we in l943 naar Baarn verhuisd, waar mijn vader mijn opa’s zaak ging voortzetten.Wij woonden toen drie jaar lang op Noorderstraat 16 en daarna woonden we op Veldheimweg 27, nadat mijn opa bij zijn dochter introk en daar zijn hobby heeft voortgezet.Hij heeft heel veel schilderijen gemaakt. Mijn vader was ook een bekwaam reclamerschilder en deed grote reclames op de transportwagens van Van Buuren aan de overkant bijvoorbeeld.

Ik ben zelf in l955 naar Nieuw Zeeland gegaan en kreeg toen als afscheidcadeau 4 schilderijen van mijn Opa, die hier nog altijd aan de muur hangen (zie bij dit bericht EvdE). Eén is er naar mijn dochter gegaan en ik zal proberen om daar een foto van te krijgen. Dat schilderij was een mooi stilleven. Opa was een knappe man, erg precies in zijn vak. Een hele goede leermeester! Ook mijn vader was een Pietje Precies, heeft ook mooie tekeningen gemaakt en een schilderij, maar stierf helaas op jonge leeftijd en heeft geen kans gehad om zijn hobby voort te zetten. Ik weet niet of dit epistel u interesseert, maar dacht ook iets bij te dragen. Bedankt voor alle het mooie goede werk wat u doet, zet het voort.

Met vriendelijke groeten van Mevr.Greet van Ossenbruggen-de Bree.

Mevr. Ossenbruggen-De Bree bedankt voor de aanvullende informatie en foto's van de schilderijen.
Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op  Facebook en Twitter