zaterdag 31 augustus 2013

Elbert Dijs en zijn schilderij

Bij dit stukje plaats ik een foto van een schilderij. Achter op de foto staat het volgende: 'Huisje van de familie Limper, stond op de hoek Sparrenlaan / Wijkamplaan, geschilderd door E. Dijs, afgebrand in 1937'. De schilder was al snel geïdentificeerd. Ik was al eens in contact gekomen met dhr. L. Prinsen uit Amersfoort. Zijn grootvader Jan Prinsen (1871-1960) was schilder in Baarn, en in zijn vrije tijd schilderde hij ook kunstwerken. Over deze Jan Prinsen schreef ik al eens (klik hier).

Schilderij van de hand van Elbert Dijs.

Elbert Dijs (de schilder) en zijn echtgenote Hendrika Florijn.
Dhr. L. Prinsen heb ik verschillende malen in Amersfoort bezocht en bij één van mijn bezoeken vertelde hij me dat zijn grootvader van moeders kant ook schilderde als hobby. Deze grootvader is Elbert Dijs (1873-1951), zoon van Willem Dijs en Willemina van Wilsum. Elbert was getrouwd met Hendrika Florijn. Toen ik deze foto zag en de handtekening E. Dijs, was de link voor mijn snel gelegd. Dit is een schilderij van Elbert Dijs.

Sparrenlaan 65 nu.
Het huisje van het schilderij stond volgens de tekst achterop de foto op de hoek Sparrenlaan / Wijkamplaan en daar woonde familie Limper. Volgens de oude adresboeken woonde F.J. Limper aan Sparrenlaan 65. Dat is inderdaad aan het eind van de Sparrenlaan. Hierboven ziet u een foto van het pand dat er nu te vinden is. De woning van het schilderij is zoals vermeld in 1937 afgebrand.
F.J. Limper is Franciscus Johannes Limper (1895-1959), zoon van Nicolaas Hendrik Limper en Everdina Hoofjes. Hij was getrouwd met Aartje de Zoete (1899-1978), dochter van Martinus de Zoete en Willemijntje van der Pol.

Dhr. L. Prinsen, kleinzoon van de schilder Elbert Dijs vond het geweldig om deze foto van het schilderij te ontvangen, maar zou het schilderij heel graag in het echt bewonderen. Ik heb echter geen idee wie het schilderij in bezit heeft. Weet u het? Laat het ons weten, dan probeer ik dhr. Prinsen met de eigenaar in contact te brengen. Het zou ook geweldig zijn om een foto van het oude huisje te bemachtigen. Zou er nog een foto bestaan?

Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op  Facebook en Twitter