dinsdag 5 november 2013

Oma Feyenoord

Vorige week was op de facebookpagina van groenegraf.nl een foto te zien van een kampioenselftal van TOV, halverwege de jaren zeventig. Daarop kwamen nogal wat enthousiaste reacties.

Ik schreef erbij dat meneer en mevrouw Uittenbogaard altijd langs de lijn stonden. Willem en Sjaan heten ze. Hun zoons Jef en Eddie speelden bij TOV, Jef volgens mij in het tweede of als reserve van het eerste, maar anderen mogen zeggen of ik gelijk heb. (Correctie 8-11-2013: Jef Uittenbogaard heeft 19 jaar in TOV 1 gespeeld!!!) Piet Floor, topscorer van het eerste team, werd een schoonzoon. Meneer en mevrouw Uittenbogaard waren niet alleen voetballiefhebbers vanwege hun kinderen, ze waren ook hartstochtelijke Feyenoord-fans. Meneer leeft niet meer, mevrouw staat in de familie bekend als Oma Feyenoord. Ook dat schreef ik al: ze mocht eens met Pierre van Hooydonk op de foto omdat ze de oudste supporter in De Kuip was.

Hier dan hun foto’s. Jaartal weet ik niet, ik schat jaren tachtig. Willem Uittenbogaard was koster van de Kruiskerk (die nu Paaskerk heet) aan de Oude Utrechtseweg en beheerder van Het Brandpunt. Het was geen duobaan, maar in de praktijk werkte Sjaan wel mee. Op de foto lijkt ze klein. Dat is ze ook wel, maar de man aan wie ze thee schonk is ook wel heel erg groot. Dat is Cor de Boer, marechaussee, commandant van de paleisbewaking. Zeker twee meter. Inmiddels natuurlijk allang gepensioneerd. Meneer De Boer is 90, mevrouw Uittenbogaard 91.

Ik herinner me het echtpaar ook van schaakwedstrijden op zaterdagmiddag in Het Brandpunt. Mevrouw maakte dan een enorme pan met soep. Aan het eind van de middag werden wij schakers hongerig en dan vroegen we: is er hier ook iets hartigs te koop? Waarop het antwoord was: soep. Waarop iedereen dus soep ging eten. Als je het aanbod varieert, patat, kroketten enzovoort, dan blijf je ook met veel zitten, maar die pan soep kwam altijd op. Bedrijfseconomisch gezien was dat heel slim. Misschien overdrijf ik een beetje, maar bij mevrouw Uittenbogaard denk ik altijd aan soep.

De foto’s komen uit mijn boek over de Gereformeerde Kerk, uit 2001.






Johan Hut


Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op  Facebook en Twitter