dinsdag 24 december 2013

Een Baarnse Sparta

Een hele leuke oproep dit keer denk ik. Caspar Huurdeman, u kent hem wel, de bekende Baarnse fotograaf, ontving een mailtje van dhr. W. Deijker uit Helmond. Dhr. Deijkers is verzamelaar van oude bromfietsen en is in het bezit gekomen van een Sparta bromfiets. Bij het voertuig zijn ook de verzekeringspapieren nog aanwezig, waarop meer gegevens over de brommer te vinden zijn. Het blijkt dat de machine in 1962 gekocht is door dhr. of mevr. Th.L.B.M. Huurdeman, Gruttostraat 35 in Baarn.
Een Baarnse Sparta MB50.

Dhr. Deijkers zocht op de naam Huurdeman in Baarn in Google en kwam zo uit bij 'onze' Caspar Huurdeman. Helaas kende Caspar deze Huurdeman uit de Gruttostraat niet en hij stuurde het berichtje door aan mij, in de hoop dat ik kon  achterhalen wie deze heer Huurdeman is.

Het verzekeringsbewijs van de Sparta.
In 1962 woonde deze heer/mevr. Huurdeman dus aan de Gruttostraat 35 in Baarn. Ik heb een adresboek uit 1956 en 1967, maar in die jaren woonden daar respectievelijk D. Schaaf en J.H. Veldman. Geen geluk dus. Huurdeman moet daartussen nog op dat adres gewoond hebben. Ook in onze stamboom-database met Baarnse families kom ik deze Huurdeman niet tegen. Tijd dus om jullie hulp in te roepen. Eerst nog even een paar details:

Het gaat hier om een Sparta MB50, geleverd op 8 juni 1962 door de Firma Kreijne, Hamseweg, Hoogland aan dhr. of mevr.  Th.L.B.M. Huurdeman, Gruttostraat 35 in Baarn. Volgens het verzekeringsplaatje op de bromfiets is er in 1966 voor het laatst mee gereden.

Op internet vond ik nog een produktomschrijving van de MB50:
Het geperst stalen frame met beenschilden 111 één geheel biedt de berijder een volkomen rammelvrij rijden en beschermt mede door cle diepe spatborden en spatlap zijn benen tegen water en koude. Een roestvrij gestroomlijnde bumper verfraait het nebterspatbord en beschermt zowel het achterspatbord als het achterlicht tegen ht~chadiging. Prima werkende schommelarmvoorvering die geen onderhoud vereist. Een fraai verchroomde sierbeugel omlijst do beenschilden en beschermt deze tegen beschadigingen. De 48 cc Pluvier tweetactmotor die bijna geheel is ingebouwd, doch waarvan de carburateur, ontsteking en bougie gemakkelijk Ie bereiken zijn, is zo laag mogelijk geplaatst waardoor voor de bromfiets een laag zwaartepunt en in verband hiermede een opmerkelijk goede wegligging en bestuurbaarheid werden bereikt.

Dit type bromfietsen viel in de catagorie damesbromfietsen / verpleegsterbromfietsen en kwam in 1959 voor het eerst op de markt.


Dhr. Deijkers uit Helmond wil als verzamelaar uiteraard alles weten over de geschiedenis van deze brommer. Natuurlijk wil hij graag de identiteit van de eerste eigenaar achterhalen. Wie kan hem helpen aan meer informatie? Stuur uw reactie aan: groenegraf.baarn@gmail.com, dan zorg ik dat dhr. Deijers uw berichtjes krijgt.

N.B.: Op verzoek van dhr. Deijkes is het framenummer van het verzekeringsbewijs verwijderd.


UPDATE 24-12-2013: van Autobedrijf Kreijne Amersfoort ontving ik onderstaande foto. Dat is waarschijnlijk de zaak in Hoogland waar de bromfiets oorspronkelijk verkocht is!

UPDATE 20-1-2014: Een tip van Kees Koffrie: In de jaren "60 werkte er op het belastingkantoor in Baarn ook ene Theo Huurdeman. Hij was sous- chef. Oorspronkelijk woonde hij in Amersfoort, maar misschien is die naar Baarn verhuisd. De brommer werd in Hoogland gekocht, dus : wie weet ???


Update 22-6-2014:

We ontvingen deze week onderstaande reactie per email. We hebben de vorige eigenaar dus gevonden.

Zoekend naar een familielid Theo Huurdeman (er zijn er veel) stuitte ik op de foto van de Sparta bromfiets. Toeval? Kan. Feit is dat deze van mijn moeder is geweest. De gegevens in het artikel kloppen. Gekocht bij Kreyne in Hoogland (later o.a. Lada dealer). Tot medio 1964 hebben mijn ouders en ik in Baarn gewoond waarna we naar Utrecht zijn verhuisd. Daar hebben we tot september 1966 gewoond waarna we naar Oudenbosch verhuisden. De brommer ging steeds mee maar is in Oudenbosch, op een enkel ritje na, niet meer gebruikt. Ze heeft daarna zo’n 30 jaar in de schuur gestaan en is, naar ik schat, tussen 1995 en 1998 door mij verkocht aan een hobbyïst die, naar ik meen uit het oosten van ons land kwam en die de intentie had de bromfiets te restaureren. Mijn vader Theo werkte toen inderdaad bij de Belastingdienst in Baarn. Kleine wereld, toch?
Ik kan me ook de garage Kreyne zoals op de foto herinneren. Mijn ouders hebben daar later (jaren 80) nog twee keer een auto gekocht. Mijn ouders hadden familie (van moeders zijde) en vrienden in Hoogland wonen. Zelf kom ik er nog twee keer per jaar om de langstlevende van die oude vrienden te bezoeken.

Sjoerd Huurdeman







Eric van der Ent
Vragen, opmerkingen of tips? Neem gerust contact op. Uiteraard kunt u groenegraf.nl ook volgen op  Facebook en Twitter